
Te vermijden valkuilen bij printer aanbiedingen
Ik heb het geluk gehad meer dan 20 jaar lang te mogen werken voor ’s werelds grootste fabrikant in de printer industrie, waar ik alle soorten printers heb gecommercialiseerd via de verschillende kanalen. Ik heb ook heel veel kapers langs de kust zien passeren en die ervaring wil ik graag met jullie delen.
Hebt U morgen een nieuwe printer nodig, dan kan U hiervoor terecht bij ons, op de webpagina A12SCANPRINT.be vindt u zeker wat U zoekt. Kleinere printers zijn ook te koop bij Re- & Etailers. Maar als U onze andere Blogs hebt gelezen, weet U waarom U best bij ons aanklopt.
Want in de retail draait alles rond kwaNtiteit en met de gespecialiseerde vakhandel streven we naar de hoogste norm van kwaLiteit, zowel voor aankoop als op vlak van na-verkoop. 2/3 Van de uitgaven bij een printer betaal je in producten en diensten na de initiële aankoop. Daarom is het ook zo belangrijk dat U bij aankoop iets verder kijkt dan enkel de prijs van de printer.
DE 1STE VALKUIL
zijn de Nederlandse bedrijven die zich vestigen op de Belgische markt; fysisch met een bureel voor verkopers en meestal ook met een Belgische domeinnaam. De service organisatie blijft vanuit Nederland werken. Let wel, je mag niet alle Nederlandse bedrijven die in België actief zijn, over de kam scheren. Maar een verwittigd man is er twee waard. De groep van handelaars waarover ik het hier heb, doen zich voor als officiële partner van merken zoals RICOH, Canon of Konica-Minolta. Slechts weinigen zijn het. Omdat ze hun printers tot 50% goedkoper aanbieden, denkt U de deal van uw leven te hebben getekend. Het is pas na verloop van tijd zult u beseffen dat U niet het laatste model hebt gehuurd of gekocht, of een gereviseerd toestel waarop enkel een licht onderhoud werd uitgevoerd. En omdat 2/3 van de kosten vallen na de aankoop, begeeft U zich hier op glad ijs; extra kosten komen boven drijven, waarmee U helemaal geen rekening hebt gehouden tijdens de ondertekening van de overeenkomst. Zelfs met een onderhoudscontract waarvan je denkt dat alles is inbegrepen, slagen zij er in om extra kosten aan te rekenen, die dan weliswaar wel in de overeenkomst verwerkt zijn, maar op plaatsen waar je het helemaal niet verwacht – bv; “niet inbegrepen zijn nietjes - papier of andere media en voorrijkosten”. Andere kosten bij deze groep van handelaars zijn; extra administratie kosten, abnormaal hoge jaarlijkse index aanpassingen, portkosten bij versturen van verbruiksproducten, verplaatsingsonkosten (Maastricht - Gent kost je dat al gauw 200 €) en zelfs ook parking kosten. Allemaal kosten (op uitzondering van aanvaardbare indexaties) die bij ons inbegrepen zijn in de prijs per afdruk. Bij VBBS kunt U 3 maand voor de eerstvolgende vervaldag kiezen om nog één jaar verder samen te werken. Deze groep van handelaren hanteren vaak een ½ jaar vooropzeg. Doe je dit niet of ben je het vergeten – wat wel kan want zij schrijven altijd contracten van 7 jaar - wordt de overeenkomst terug stilzwijgend verlengd met de initiële duurtijd van het contract - ja ook op huur; waardoor je je toestel 2 keer zult afbetalen. En omdat ze niet echt officiële verdelers zijn van boven vermelde merken, zijn ze verplicht zich te beroepen op niet originele wisselstukken en verbruiksproducten (lees hiervoor onze blog over Toners). Deze producten zijn ook een pak beterkoop dan originelen, maar vergen veel meer onderhoud, waardoor alle boven vermelde onverwachte kosten nog sneller terug komen. Kent U bedrijven die zich hieraan al hebben laten foppen, stuur ze gerust door. We bekijken samen met hun hoe we ze kunnen helpen om van hun overeenkomst af te geraken.
DE andere VALKUIL
waar ik U voor wil waarschuwen zijn die mooie aanbiedingen, die eigenlijk toch wel te mooi zijn om waar te zijn; een jaar GRATIS HUUR of GRATIS Macbook of 1.250 € overname voor je oud toestel. Dankzij het gemak van adverteren op internet en direct mailings zijn vele organisaties overgestapt naar deze nieuwe manier om klanten te lokken. En met veel succes als gevolg ; veel nieuwe klanten tekenen een huur en onderhoudscontract dat in eerste instantie goedkoper lijkt, maar in wezen een pak duurder is .
Waar zit dat addertje dan echt verscholen ?
Het geheim zit hem in de duurtijd van de overeenkomsten. Daar waar de klant denkt aan een afschrijving over 5 jaar, tekent hij of zij een overeenkomst voor 7 jaar (84 maanden), dus 2 jaar langer. Bij een huur van 75 € per maand over een periode van 5 jaar, genereer je met een huur over 7 jaar al snel 1.300 € extra marge. Dit groot verschil wordt dan vertaald naar de GRATIS afdrukken, huur of extra cadeau.
Heb je hun aanbieding dan GRATIS ontvangen ?
Neen – helemaal niet. Deze kosten zijn inbegrepen in de verrekening van de huur en zelf betaal je er voor zonder dit te beseffen. En vaak ben je zo gefocust (of verleid) door de SUPER aanbieding waardoor je een overeenkomst ondertekent waarvan je pas na enkele jaren beseft dat je helemaal niet zo’n goede zaak hebt gesloten.
Ook hier reiken we graag onze helpende hand om U of uw collega’s te verlossen van deze wanpraktijken.